mandag 1. februar 2010

Organisasjonsplan

Jeg har valgt å ta for meg organisasjonsplanen til ICA. Det finnes mange forskjellige ICA butikker med mange forskjellige organisasjonsplaner og forskjellige løsninger.
I dag er ICA-konsernet en av Nordens ledende detaljhandelsselskap med ca. 2300 egne og kjøpmannseide butikker i Sverige og Norge. ICA finnes også i de baltiske landene gjennom Rimi Baltic. ICA eies med 40% av hakon invest AB og med 60% av nederlandske Roal Ahold NV.






Jeg har valgt å ta for meg 1 ICA butikk og studere dens Organisasjonsplan og arbeids struktur.Butikken har 4 forskjellige avdelinger; Kassen, Kolonialen, Ferskvare&Bakeri og Frukt&Grønt. Alle disse avdelingene har én sjef som har ansvaret for at alt går vell for seg, bestillinger og retur og lignende. Disse sjefene har to overodnede sjefer i assisterende butikksjef og butikksjef. Disse har anvaret for hele butikken og for at alle avdelingene holder standarden ledelsen i ICA konsernet har satt.

Alle avdelingene er basert på produktbasert arbeidsdeling. Dette vil si at man har en ansvarlig for en spesiell produktgruppe: For eksempel øl&mineralvann, melk&frys, tørrvarer og nonfood som er tilfelle i kolonialen. Dette gjør at de ansvarlige får spesialisert seg på sitt ansvarsområde.Dette gjør også at man får mer kunnskap om etterspørsel slik at man unngår svinn og får mer nøyaktige bestillinger og dermed taper mindre penger på produkter som ikke kan selges.

ICA AB
Butikksjef
Assisterende Butikksjef
Kolonialsjef - Ferskvare&Bakerisjef - Frukt&Grøntsjef - Kassesjef
Kolonial: melk&frys, øl&mineralvann, nonfood, tørrvare
Ferskvare&bakeri: bakeri, kjøtt, fisk
Frukt&grønt: frukt
Kasse: kasse, vogn og flasker


Sånn ser ICAs organisasjonsplan ut. Jeg vil si at denne fungerer på en bra måte fordi den gjør at alle kan spesialisere seg på sitt område. Dette gjør at de ansatte får mer kompetanse innenfor sitt felt og man får bedre resultater. Dette gjør også at de lettere kan gjøre kunden fornøyd ved at de kan svare på eventuelle spørsmål. Fornøyde kunder, kommer som oftest tilbake og dette tjener bedriften på. Ulemper ved denne inndelingen kan være at noen avdelinger blir mer prioritert enn andre og de ansatte blir mindre allsidige.

Kilder:
http://www.ica.no/FrontServlet?s=om_ica&state=organisation&showMenu=om_ica_0

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar