mandag 26. oktober 2009

Interessegrupper og Interessekonflikter

Jeg har valgt å ta for meg interessegruppene til ICA. Grunnen til at jeg valgte denne bedriften var at jeg selv jobber i ICA og synes detter er en interessant bedrift som jeg allerede har litt kjennskaper til.



Hvilke interessekonflikter kan oppstå mellom bedriftens interessegrupper ?

Eksempler på interesskonflikter som kan oppstå er at leverandørerene ikke leverer varene i tide og at det vil bli varer som butikken da ikke får solgt. Butikken vil dermed tape penger og kundens tillit. Det kan også skape konflikter mellom ledelse og ansatte hvis det blir nedskjæringer i bedriften og at man må for eksempel droppe julebordet i år(ja, jeg snakker av erfaring). Det er også vanlig at det blir konflikter hvis de ansatte forventer økte lønninger mens ledelsen vil at overskuddet skal gå til å sikre fremtidige investeringer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar